måndag 10 juni 2013

Önskemålsblogg.

När jag pratade med min syster Angelica en gång frågade jag henne vad hon tyckte jag skulle blogga om. Vad vill ni veta? "Allt!" fick jag till svar. "Vad ni gör, vad ni äter, vad ni tänker, vad Will gör...".


Vad vi gör... jo, vi brukar gå upp runt nio på morgnarna. Lyxigt, jag vet! Och vad som är ännu lyxigare är att om Will vaknar på nätterna så märker jag inte det. Det gör däremot Johan, så han tar hand om den biten (även om Will oftast är väldigt snäll och mest ligger å leker med sina gosedjur tills han somnar igen). Alltså får jag dessutom sova hela nätterna! Hemma brukar det vara jag som har svårt för att sova medan Johan somnar i tid och otid. En gång somnade han när vi var i Globen på konsert med Bounce.

Därefter rullar dagen på med mat, lek, film, potta-stunder osv. Igår t.ex. var vi på Gudstjänst i ett slumområde som heter Kawangware. En man som arbetar här där vi bor bjöd med oss. Det var härligt, galet och högljutt! Till att börja med fick vi se kyrkan och skolan de håller på att bygga, sen fick vi sitta längst fram i Gudstjänstlokalen som några slags hedersgäster. Lokalen var liten, mickarna många och högtalarna på max. Och det var mycket lovsång, spontana dansinslag, barnvälsignelse, presentationstal av gästerna från "far, far away" (oss) och klockan tolv var det dags för oss att åka hem. Då hade inte predikan börjat än. Men Will satt som ett ljus och skötte sig utmärkt!







På senare tid har vi under våra promenader ofta mött en annan adoptionsfamilj och hejjat lite sådär. Sen sa Johan och jag till varandra att nästa gång vi möts måste vi prata lite med dem! Det visade sig att de var från Holland och igår hade vi vår första playdate :). Var på Valencia Gardens här i närheten tog en juice medan barnen lekte och härjade runt.


Så idag hade vi endast 1 plan; att äta glass. Vi mötte upp våra vänner Lyckander's på Osteria och avnjöt återigen en Italiensk, smaskig glass. Våra söner njöt minst lika mycket av att fylla askfaten med stenar och trampa ner rabatterna, och kul hade dom :).


Jag ska absolut inte tråka ut er med vad vi äter även om maten är en stor bit här. Dels vad vi ska hitta på att äta om dagarna men sen finns det också så mycket mat och restauranger man vill prova på. En gång bad vi vår hemhjälp att laga mat till oss och då blev det ris kokt i kokosmjölk samt hemmagjorda köttbullar i tomat- och grönsaksås. Riktigt gott!


Vad tänker vi då... ganska mycket på vad vi saknar hemma men också vad vi kommer att sakna med Kenya. Vi har ju verkligen fått möjlighet att varva ner här och det börjar vi märka nu. Till exempel: i början när vi stod i kassakön och det tog så vansinnigt lång tid för kassörerna så gick pulsen upp i 200 jämt och ständigt. "Hallå, det är ju jättelång kö och vi har stått här jättelänge och vi blir jättestressade!..." och så kommer man på att vi har ju inte bråttom alls. Inte en enda tid att passa faktiskt. Så lugnar man ner sig men efter 5 minuter står man där igen med pulsen på 200. Häromdagen när vi stod i kassakön så kom jag att tänka på att "här står jag nu, och det går jättelångsamt men jag är ju inte stressad alls... Jag har inte ens tänkt på att det faktiskt tar lång tid!". Tid är inte så viktigt här. Eller så är det det den är. Jag önskar i alla fall att jag ska kunna ta med mig det här lugnet hem och att det ska vara så länge det bara går.

Vad gör Will? Jo, idag har han gått runt och låtit som en gris hela dagen. 
Och så är han visst pappa upp i dagen har det visat sig; han älskar att plocka varor! Vi har lite konserver och annat i ett kökskåp och där gillar han att plocka in och plocka ut varorna, ibland lägga i dem i en påse och emellanåt också att krypa in i skåpet och leka "knack, knack, är någon hemma?" (det sistnämnda hoppas jag i och för sig att inte pappa gör på jobbet).




Och så gillar han att pilla sig i naveln.



Ja, det var lite svar på frågorna. Har du något önskemål om blogginlägg så går det fint att höra av sig :)!

Nu ska vi snart dricka te, det är också något vi gör ganska ofta. Ta hand om er! 



Kram // Sandra & Johan


1 kommentar:

  1. Pilla sig i naveln. Är det också en pappagrej? Och leka titt-ut på jobbet... Har precis för mig att jag har sett honom göra det. Eller inte;) skulle behöva lite av ert lugn. Fast jag praktiserar lite av det just nu faktiskt! Framför symaskinen. Förvånad? Kramar till er

    SvaraRadera