fredag 22 februari 2013

Negative vs. positive.

Häromdagen funderade jag kring det här med att jag borde bli bättre på att njuta av livet, leva i nuet och vara tacksam för det jag har. 
Igår kändes det dock lite tungt emellanåt och därför var det svårt att göra just det.

Det finns på många sätt mer att önska av en adoptionsprocess som den här. Man kan bli frustrerad över byråkratin, saker som inte är vad det verkar vara, att man behandlas som ett barn och inte får göra och leva som man själv vill (nu låter jag visst som ett också ;) ) m.m.

Men så läste jag ett inlägg på en facebooksida jag följer:
"Learn to relax and accept where you are. God is in control and directing your steps. You are exactly where you are supposed to be". Det fick mig att se det från det stora perspektivet igen. Varför är jag här? Är inte det viktigare än byråkrati och frustration över att inte veta?
Jag tror ju att Gud vill mig gott och även om jag inte ser vad som händer sen så har ju han hela lösningen liksom. Varför ska jag bekymra mig då? Jag är där jag ska vara.



Ibland när vi umgås med våra vänner Dc & Mia så kan vi stanna upp och säga till varandra "Hörrni, vad bra vi har det!" Är det inte så vi måste göra ibland för att leva i nuet och njuta av det? Jag bestämde mig för att ta några sådana stanna-upp-stunder idag.
Så när jag stod framför spegeln tänkte jag "åh, solbränna... det kommer jag sakna när jag är i Sverige. Vad bra jag har det". 
När jag tittade igenom lite bilder på datorn och fick se min kära syster Angelica och hennes Pelle kom jag också att tänka på hur de bor i och tar hand om vårt hus när vi är borta. Vad bra vi har det.
När jag fick sitta och krama om min lille pojke under tiden som han hade sin potta-stund kunde jag inte undgå (trots odörerna) att tänka "vad bra jag har det".




Så jag skickar en liten utmaning till dig. Fanns det nåt tillfälle idag där du kunde stannat upp och tänkt "vad bra jag har det"? Kanske är den stunden just nu?

"When you talk about the good, you draw out the good. 
When you talk about the negative, you'll draw out the negative.
It's up to each one of us." /Joel Osteen



Önskar att ni ska få en riktigt härlig helg med många "vad-jag-har-det-bra"-stunder!

Kram // Sandra & Johan

4 kommentarer:

  1. Ja, visst har vi det bra, men ibland tar den 'andra sidan' över. Jag kommer så väl ihåg alla de gånger det var kämpigt innan vi fick hem vår dotter från Indien (5 1/2 år...). Det var så frustrerande att så mycket låg i byråkratins händer! Men det var också en tröst att allt också låg i Guds händer. Han har ju full koll på hela perspektivet! Håll ut vänner. Snart är ni hemma och får rå om er son precis som NI vill. Ni är de bästa föräldrarna han kunde få.

    Styrkekramar

    SvaraRadera
  2. Så bra skrivit Sandra.. Jag har själv varit med om "cort-upplevelser" i Kenya med barnhemsbarn, och vet hur jobbigt det kan vara.

    Det du skriver passar både i en andaktsbok och läsarsida i en tidning.

    God helg till er alla tre. kram

    SvaraRadera
  3. Att tänka positivt och försöka se det större perspektivet gör allting lättare. Men vi behöver varandras hjälp och påminnelse då och då för att komma ihåg det.
    Jag blir så glad när jag läser om era äventyr. Tänk vad er tro får sträckas, tänjas och öka under den här tiden!
    Gud välsigne er!

    Kram Ida i ett snöigt Stockholm

    SvaraRadera