måndag 11 februari 2013

Dresscode

Vi hade hört talas om att det är viktigt med kläder i Kenya. Kanske främst när det gäller att klä upp sig i formella sammanhang som när man träffar advokaten eller är i rättssalen. Men efter två månader i Kenya har vi även insett att det är viktigt på andra sätt. Man kan sammanfatta det hela med att man gärna anammar klädmodet lager på lager här. Visst, vi befinner oss på 1700 m höjd över havet men det är ju inte kallt för det. 

När Will blev ordentligt förkyld och vi fick ta honom till sjukhuset dagen innan nyårsafton så kom första chocken. Jag träffade en kvinna i kön på akuten som jag började småprata med. Hon tyckte synd om Will som hade en så svår hosta och tog lite på honom som afrikaner gör... Hon bad en bön för honom lite spontant. När hon hade känt och klämt på honom fick hon mig att känna mig som en dålig förälder. Hon utbrister nämligen: har pojken ingen body på sig? Grabben hade ändå hel pyjamas och en varm fleecejacka på sig och det var över 20 garder varmt mitt i natten. Det låter ju lite överdrivet mycket om man är från Sverige, men vi hade sett hur mycket kläder de hade på sig på barnhemmet. Vi tänkte: vi trappar ner successivt och skippar bodyn. Han har fortfarande fleece när han sover, men nu är den uppknäppt. 

När man går på stan kan folk komma i dunjacka när det är närmare 30 grader varmt. De skulle förmodligen inte överleva i Sverige. Vi vågade knappt ha på Will shorts och t-shirt i början, för vi var rädda för vad folk skulle säga. Det har släppt nu kan jag säga. Men man kan inte låta bli att reagera när man som vi gjorde idag möter en kille som är klädd i långbyxor och en luvtröja och är ute på löparrunda i runt 27 gradig hetta. Jag tycker att det är för varmt att springa i bar överkropp. Droppen som fick mig att skriva detta inlägg om kläder var ändå i eftermiddag. Jag och Will grillade lite. Då kan man lätt bli lite otålig och vill gå en sväng. Vi gick till vakten som vaktar grinden till vårt lägenhetsområde. Det var precis skiftbyte och nattvakten höll på att byta om. Will skäms inte i första taget så han smiter in i hytten där vakten byter om. Då måste man ju visa att man är en ansvarsfull förälder och hämta honom. Det var då jag såg det... vakten hade inte ett par byxor, inte två utan TRE PAR BYXOR PÅ SIG!!! Undra hur många han skulle ha om han följde med mig på en jakttur i Sverige när det är runt -10. Då brukar jag ha långkalsonger och ett par byxor. 




När vi besökte advokaten fick vi dock trotsa värmen. Men man kan inte använda skjortan två dagar i rad...



Glöm inte att klä på er där hemma!
Varma hälsningar / Johan & Sandra


3 kommentarer:

  1. haha, ja detta låter välbekant. Ni skulle sätt våran nattvakt i Ongata Rongai. Han hadde tjocka byxor, lång och tjock täckjacka, mössa långt nedöver ansiktet, halsduk och tjocka vintersko.. det var bara skidorna som fattades..

    Som en "tröst" kan jag nog våga att ni kommer klä på er regelt när ni kommer hem till Sverige, filt på filt både i tv sofa och i säng.

    Kramar från Landsbro minus sju grader.

    SvaraRadera
  2. Hahhahaa! Jag är väl en riktig svensk då...om man tänker på hur "hot" man är;)! Hahahaaa!

    SvaraRadera
  3. Haha ni kan inte mena det att dom har så mycket kläder på sej och vi som går shorts och tunna klänningar när det är typ 27 grader varmt här hemma. Det måste bli svårt för er att ställa om er till klädstilen som vi har här hemma i Sverige när ni kommer hem hit det "normala livet" igen! Ha det så gött ni kan alla 3 i Familjen Cederholm, kram på er.....

    SvaraRadera