torsdag 12 september 2013

Ett förändrat liv.

I kväll har jag den stora glädjen att få berätta för er att vi tillsammans med ca 40 - 50 personer gjort en väldigt stor skillnad i Richard med familjs liv. Ja, så många har hjälpt till att skänka pengar och totalt blev det hela 16 000 kronor!!!
I måndags gick Richard, Will och jag till banken för att kolla så att överföringen hade fungerat till hans konto. Jag hade inte då berättat för Richard hur mycket pengar det rörde sig om. Hans ansiktsuttryck när han fick se sitt saldo på skärmen var en syn som är helt obeskrivlig. Han blev chockad och överlycklig på samma gång. Det visade då 238 000 kenyanska shilling. Efter att jag gjorde överföringen har det kommit in ytterligare 900 kronor. Det får han kontant i morgon när han följer med oss till flygplatsen för att vinka av oss. Richard berättade för mig att han aldrig haft mer än 10 000 shilling på kontot.  För att få lite perspektiv på dessa siffror så kan jag meddela att hans nuvarande saldo är motsvarande tre årslöner för honom. Han flyttar från Nairobi om knappt 2 veckor hem till Kisii och sin familj. Där ska han bygga ett hönshus och köpa kycklingar, getter samt kor. Richard har i dagarna inte riktigt vetat hur han skall tacka alla som har hjälpt till. Han är helt överväldigad över hur hjälpsamma svenskar kan vara. Han hälsar att alla har en stående inbjudan att besöka honom i Kisii. Han kan inte nog tacka er, men han tror att Gud kommer att belöna alla som har ett så gott hjärta. 




På lördag blir det även en stor förändring i Will´s liv. Då landar vi i Sverige och så småningom får han se sin nya bostad i Landsbro. Vi har försökt att prata mycket om Sverige och våra familjer samt vänner för att förbereda honom. Vi vet inte alls hur det budskapet tas emot. Men jag tror att han kommer bli både glad och förvånad över att se alla skype kompisar live helt plötsligt. Vi har ju rest ganska mycket i Kenya, så han tror väl att vi ska på ytterligare någon tripp. Hans liv är redan väldigt förändrat, på lördag tar vi det till ytterligare en nivå... 

Vi känner oss lyckliga, lättade, förväntansfulla och sugna på mycket som Sverige har att erbjuda som vi saknat under våra nio månader i Kenya. Självklart kommer vi sakna mycket med Kenya. Framför allt alla människor som vi har träffat här, både svenskar och kenyaner. Det finns väldigt många personer som vi kommer att sakna mycket. Många av dem kommer vi ändå kunna se i Sverige framöver. Men vi kommer inte sakna adoptiosprocessen och de kenyanska myndigheterna. När jag var och hämtade det sista pappret hos childrens department och konstaterade att de stavat allt rätt blev jag så lättad och glad att jag önskade dem allt det bästa och tackade så mycket. Ja...de som jag bara några timmar tidigare inte ville stöta på eftersom jag var orolig för vad som kunde hända i ord och handling om jag inte skulle kunna hålla tillbaka mina känslor. 

När vi sedan fått pappret så var det dags att kontakta ambassaden och boka tid för ansökan om pass för Will. Då får vi helt plötsligt frågan om födelseattest på Will. Det finns ingen sådan på honom svarade jag. Vi tog det även en runda till med barnhemmet om det verkligen inte gick att få fram det. Nej blev svaret på det. Enligt ambassaden var det nya direktiv inom EU som krävde detta. Men lyckligtvis är det ju svenskar som jobbar på vår ambassad som det går att resonera och argumentera med. Så idag blev Will´s pass klart och jag åker för att hämta det i morgon bitti. Sedan lyfter vi mot Sverige klockan 22:35!!!











Jag vill passa på att tacka alla er som genom blogg och facebook m.m. visat intresse för vårt äventyr i Kenya. Det har varit en ganska tuff resa. Då har kommentarer och hälsningar från er där hemma varit ovärderliga och mycket uppskattade! Det har verkligen lyft oss. Vi är överväldigade över er respons!

TACK!!!

Vi ses;)

/ Johan & Sandra

5 kommentarer:

  1. så underbart... både att ni nu äntligen kommer hem (självklart), men också skillnaden som vi har fått vara med och göra i Richards liv. Tack för att ni delar med er!
    Kram på er!

    SvaraRadera
  2. Kan bara säga att tårarna faller när man läser detta! Vilken förändring för familjen det innebär över att få dessa pengar.
    Det känns gott i själen när man vet att det blev så uppskattat.
    Vill önska Er en bra resa hem imorgon och framförallt VÄLKOMNA HEM!

    SvaraRadera
  3. Välkomna hem till Landsbro, hela familjen!
    Det har varit så spännande att följa er resa, tack för att ni har delat med er!
    Kram fam Junge, Landsbro

    SvaraRadera
  4. Äntligen får Will komma hem till huset i Landsbro och ni kan bara njuta av livet här hemma innan det blir vardag igen. Välkomna hem.

    SvaraRadera
  5. Hemma i Sverige igen, Välkomna hem!!

    Underbart att läsa om Richards glädje. Ber fortsatt om Guds välsignelse i han och hans familjs liv!

    Tack för att ni delat livet i Kenya på denna blogg! Kommer saknas framöver, vi får ersätta det med att ses framöver istället!

    SvaraRadera