söndag 7 augusti 2016

Mixed feelings.

Så har det blivit vår tur att
packa väskorna. Och det är inte utan att vi gör 
det med ganska stort vemod. Allt vi gör nu är så där
sista gången. Sista gången vi promenerar
på Arcadia street. Sista gången
vi handlar i närbutiken. Sista gången vi äter
boerewors. Sista gungningen på bakgården. 
Sista gången vi säger godmorgon till Lucy eller 
någon annan av de som städar och fixar här. 
Sista grillkvällen. Sista natten
vi somnat till dunkadunk från sportbaren på 
andra sidan gatan.
Det känns tungt, det gör det faktiskt.
Så ett "för den här gången" lägger vi till :).


Det är visserligen bara fyra veckor vi har
spenderat här men det är veckor som har
förändrat vårt liv, tack vare vår Ellie. 
Veckor där vi har fått skapa
mängder med nya minnen och träffat så många
fina människor. Där vi också har lärt känna
oss själva ännu mer. I alla fall jag.
Till exempel så under vår tid i Kenya var det Johan som hade svårast att tygla tålamodet men här har det nog faktiskt varit jag och det har varit nytt för mig. Det är som att gå runt med ständig PMS.

Vi var från början visserligen ganska inställda på att
kanske stanna längre en de ca fyra obligatoriska
veckorna och avsluta med en tid vid kusten
men vi har efter mycket övervägande kommit fram till
att detta är det bästa för vår lilla flicka. Vi känner
att hon nog kan behöva lite tid på sig att
acklimatisera sig i sitt nya hem i Sverige och
då vill vi inte ställa till det för henne med 
ytterligare en plats som hon ska vänja sig vid 
och sen ryckas upp ifrån.
Och att få bra med tid tillsammans hemma i Sverige
innan jobb och annat drar igång det är en oerhört
positiv del i det hela. Vi hoppas i stället på
att återbesöket inte ska ligga särskilt långt borta.

Så jag lägger alla nya
härliga minnen i en egen liten väska 
- lättillgängligt - där jag kan
plocka fram dem närhelst jag vill och njuta av
dem om och om igen. Alltifrån den stunden när
en kvinna klev in över tröskeln med en liten
flicka i famnen som skulle bli en del av oss
till hennes första gurglande skratt
till uno och popcorn-kvällarna med Will när 
lillasyster somnat 
till att äta pizzastrut på matmarknaden.








Jag tackar Gud för alla upplevelsers,
alla möten,
det här landet
och framför allt för den familj jag fått.
Och nu ser vi fram emot att få återse
våra familjer och goa vänner där hemma i Sverige
som stått med oss i allt det här.
Vi ses snart :).


kram / Sandra


1 kommentar:

  1. Fina ni! Så roligt att allt gått bra och att ni får åka hem.
    Kram Frida

    SvaraRadera